Pääsimme siis lähtemään Bermudalta 13.3. illalla.
14.3.
Koko päivän yrjö-olo, todella inhottavaa, niin paha olo, että kadutti, etten jäänyt Bermudalle. Olin punkassa melkein koko päivän. Heitin laastarin menemään. Jäin pois yhdestä merivartiosta ja yhdestä ruuanlaitosta.
15.3.
Aamulla otin uuden pahoinvointi pillerin, muttei sekään heti auttanut, vasta iltapäivällä alkoi meritauti hellittää.
Vietimme Maijan 36 vuotis synttäreitä kakkukahveilla kannella. Olin ruorissa iltapäivällä ja tein oman enkkani 10,3 solmua, eli purjehdimme mukavassa laitamyötäisessä kohti Azoreita, jonne on vielä noin 1500 mailia.
Vanhat roomalaiset kutsuivat tätä päivää nimellä "maaliskuun idus", en tiedä miksi, mutta muistan, että juuri tänä päivänä, vuonna 44 joko BC tai AD, Caesar murhattiin Rooman senaatissa ja hän sanoi kuuluisat viimeiset sanansa:"E tu Brute!", Sinäkin Brutukseni!
En tiedä miksi juuri nämä historian lehtorimme Eero Vilevaaran valkealla liidulla vihreälle taululle kirjoittamat sanat ovat jääneet mieleeni.
16.3.
Sivumyötäinen tuuli jatkuu ja ajoittain mennään jo 11 solmua. Keitettiin Annen kanssa aamupuurot koko porukalle. Siihen meni kokonainen paketti ruisryynejä ja 6 litraa vettä sekä hiukan suolaa. Hyvää tuli ja riittävästi, vähän jäi ylikin.
17.3.
St.Patrick´s Day eli Pyhän Patrikin Päivä, hänhän on Irlannin suojeluspyhimys.
Tänään on Irlannissa suuret juhlat, ja varmaan sitä juhlitaan vähän muuallakin. Ainakin New Yorkissa on iso paraati 5th Avenuella, ja kaikki kapakat täynnä.
Meidän vuoro oli tehdä ruokaa tänään illalliseksi. Teimme t-bone steakkiä eli t-luu pihviä. Hannu hääri ylimpänä kokkina ja me muut avustimme. Ja hyvää tuli, saimme paljon kehuja ja Hannu kunniamaininnan.
Jouduimme laskemaan ison, kun tuuli yltyi yli 20 m/s.
Mutta illalla tuuli heikkeni ja laitoimme jibin ylös ja vauhti parani heti pari solmua.
18.3.
Aamulla aika heikko tuuli, niinpä otimme moottorin purjeiden avuksi ja olemme jurruttaneet nyt koko aamun moottorilla. Ja niin mentiin koko päivä. Aurinko paistoi, mutta tuuli alkaa olla jo aika vilponen.
Illalla hampaasta lohkesi pieni pala. Se oli sama hammas, josta lohkesi pala jo pari kolme viikkoa sitten Miamissa. Jokella oli paikka-ainetta "Espe Cavit W", jolla paikkasin reiän tilapäisesti.
Kelloja siirrettiin tunnilla eteenpäin.
19.3.
Vähän sitä paikka-ainetta lähti pois, mutta kyllä se kuitenkin suurimman osan reiästä vielä peittää. Olemme nyt puolimatkassa Bermudalta Hortaan, noin 900 mailia kumpankin suuntaan,
ja siksi kapteeni tarjosi meille rommiryypyn ja kahvin korvapuusteilla, jotka tytöt olivat hänen toivomuksestaan leiponeet.
Ulkona on noin + 20 astetta ja aika vähän tuulta. Meillä on 6 purjetta ylhäällä: iso(reivaamaton),
main stay sail, fisherman, fore, jib ja flying jib.
Luin hetken Paolo Coelhon kirjaa "Le Demon et Mademoiselle Myrt" ranskaksi ja ymmärsin siitä yllättävän paljon. Sitten luin Petri Tammisen kirjan "Enon opetukset". Tykkäsin siitä. Aloin myös lukea Juha Vuorisen "Siviilipalvelusmies Kristiania", mutta se vaikutti aika rasvaiselta, enkä jaksanut sitä kokonaan lukea, silmäilin silti sen kursoorisesti läpi ja täytyy tunnustaa, että sillä on vulgäärisuudestaan huolimatta tiettyjä ansioita.
Olen päättänyt tehdä muutoksia loppumatkaani. Jään Azoreilla pois Helenalta ja lennän Lissaboniin ja kuljen sieltä Portugalin, Espanjan ja Ranskan halki Cherbourgiin. Näin voin raportoida matkaani lähes päivittäin tänne blogiin. Luulen, että siitä tulee paljon mielenkiintoisempi kuin merimatka Cherbourgiin olisi ollut. Ja koko reissuni kannalta olisi ollut mielenkiintoisempaa aloittaa matkani junalla Venäjän Siperian rataa pitkin, mutta sitä on nyt liian myöhäistä katua.
Tällä legillä kaikki ovat muuten suomalaisia, paitsi Savosta tullut 6 miehen joukkue Kuopion Pursiserasta, sen Maljalahden Klubin ydin joukko: Joke, Joni, Möykky, Hemi, Kari ja Kyösti.
Edellisellä legillä oli mukana yksi meksikolainen Carlos, jolta muuten kysyin kerran mikä on ero espanjan sanoilla "pez" ja "pescado". Carlos kertoi, että pez tarkoittaa vapaata kalaa, kun taas pescado on pyydystetty kala. Muistin nimittäin erään Atahualpa Yupanqin laulun "El nino duerme sonriendo" yhden säkeen, joka kuuluu "el nino quiso ser pez", eli poika halusi olla kala.
Ravintoloiden ruokalistoilla taas käytetään sanaa "pescados", kun puhutaan kalaruuista.
20.3.
On kevätpäivän tasaus, vaikka Mara höpisi koko aamun kevätpäivän seisokista. Pertsa piti sen kunniaksi pienen kahvikonsertin messissä.
21.3.
Vettä on satanut koko päivän ja tuulla rujunnut. Teimme Hannun johdolla olutpataa, ja laiva oli niin kallellaan styyrpuurin puolelle, ettei pystyssä meinannut pysyä, ja aika monta mustelmaa varmaan tulikin. Ja kattilat keittiössä kolisi ja seilasi hellalla laidasta laitaan.
Yöllä ohitimme toisen purjelaivan, "Thor Heyerdahlin", joka kulki moottorilla ja vain 4,5 solmua. Yritimme saada siihen yhteyttä, mutta he eivät vastanneet kutsuihimme.
22.3.
Tänään meillä oli mukava vahtivuoro päivällä 12-4, huomenna meillä on se samaan aikaan yöllä ja sitä ktsutaan koiravahdiksi.
Nojailin takamaston barduunaan ja tähystin valaita, mutta näin vain pari delfiiniä. Enää vähän yli 400 mailia Hortaan jäljellä. Siirrettiin taas kelloa tunnilla eteenpäin, kun ylitimme aikavyöhykkeen.
Joku väitti, että olemme nyt paikassa, jossa Titanic upposi vuonna 1912, mutta kapteeni katsoi karttojaan ja sanoi, että olemme ainakin tuhat mailia etelämpänä.
23.3
Viimeinen kokonainen päivä merellä Helenalla. Laiva kulkee niin vinossa, että sekä kannella että sisällä kajuutassa on tosi vaikea kulkea. Sisällä on kuljettava seiniä pitkin, ja paikallaan ei pysy kuin Matti Nykäsen mäkihyppyasennossa.
24.3.
Viimeinen vartio, tuulta 20 m/s, puuskissa 25, nopeus noin 10 solmua, jibi, fore ja mainstaysail ylhäällä, iso alhaalla. Ilman lämpötila noin 17 astetta, mutta tuulen takia päällä kaikki mitä löytyy, eli lyhythihainen aluspaita, pitkähihainen aluspaita, flanellipaita, villapaita, pusero ja Henri Lloydin sadetakki sekä kainaloon ylettyvät sadehousut, pitkät kalsarit, kumisaappaat, hanskat ja sadetakin tuplahuput. Silti on vähän vilponen olo.
Merisairaus ei ole enää vaivannut sen jälkeen, kun pari päivää lähdön jälkeen aloin syödä St. Martinilta ostamiani Stugeron pillereitä. Scopoderm laastarit auttoivat aluksi vähän, mutta kun tuli isompi myräkkä, niin yrjöt tuli ja revin laastarin pois ja aloin syödä niitä pillereitä.
Saavuimme Azoreille, Faialin saarelle ja Hortan kaupungin satamaan iltapäivällä. Sen kordinaatit ovat 38 astetta 32 minuuttia pohjoista leveyttä, ja 28 astetta 38 minuuttia läntistä pituutta. Ja minulle tuli samalla täyteen 3796 purjemerimailia.
14.3.
Koko päivän yrjö-olo, todella inhottavaa, niin paha olo, että kadutti, etten jäänyt Bermudalle. Olin punkassa melkein koko päivän. Heitin laastarin menemään. Jäin pois yhdestä merivartiosta ja yhdestä ruuanlaitosta.
15.3.
Aamulla otin uuden pahoinvointi pillerin, muttei sekään heti auttanut, vasta iltapäivällä alkoi meritauti hellittää.
Vietimme Maijan 36 vuotis synttäreitä kakkukahveilla kannella. Olin ruorissa iltapäivällä ja tein oman enkkani 10,3 solmua, eli purjehdimme mukavassa laitamyötäisessä kohti Azoreita, jonne on vielä noin 1500 mailia.
Vanhat roomalaiset kutsuivat tätä päivää nimellä "maaliskuun idus", en tiedä miksi, mutta muistan, että juuri tänä päivänä, vuonna 44 joko BC tai AD, Caesar murhattiin Rooman senaatissa ja hän sanoi kuuluisat viimeiset sanansa:"E tu Brute!", Sinäkin Brutukseni!
En tiedä miksi juuri nämä historian lehtorimme Eero Vilevaaran valkealla liidulla vihreälle taululle kirjoittamat sanat ovat jääneet mieleeni.
16.3.
Sivumyötäinen tuuli jatkuu ja ajoittain mennään jo 11 solmua. Keitettiin Annen kanssa aamupuurot koko porukalle. Siihen meni kokonainen paketti ruisryynejä ja 6 litraa vettä sekä hiukan suolaa. Hyvää tuli ja riittävästi, vähän jäi ylikin.
17.3.
St.Patrick´s Day eli Pyhän Patrikin Päivä, hänhän on Irlannin suojeluspyhimys.
Tänään on Irlannissa suuret juhlat, ja varmaan sitä juhlitaan vähän muuallakin. Ainakin New Yorkissa on iso paraati 5th Avenuella, ja kaikki kapakat täynnä.
Meidän vuoro oli tehdä ruokaa tänään illalliseksi. Teimme t-bone steakkiä eli t-luu pihviä. Hannu hääri ylimpänä kokkina ja me muut avustimme. Ja hyvää tuli, saimme paljon kehuja ja Hannu kunniamaininnan.
Jouduimme laskemaan ison, kun tuuli yltyi yli 20 m/s.
Mutta illalla tuuli heikkeni ja laitoimme jibin ylös ja vauhti parani heti pari solmua.
18.3.
Aamulla aika heikko tuuli, niinpä otimme moottorin purjeiden avuksi ja olemme jurruttaneet nyt koko aamun moottorilla. Ja niin mentiin koko päivä. Aurinko paistoi, mutta tuuli alkaa olla jo aika vilponen.
Illalla hampaasta lohkesi pieni pala. Se oli sama hammas, josta lohkesi pala jo pari kolme viikkoa sitten Miamissa. Jokella oli paikka-ainetta "Espe Cavit W", jolla paikkasin reiän tilapäisesti.
Kelloja siirrettiin tunnilla eteenpäin.
19.3.
Vähän sitä paikka-ainetta lähti pois, mutta kyllä se kuitenkin suurimman osan reiästä vielä peittää. Olemme nyt puolimatkassa Bermudalta Hortaan, noin 900 mailia kumpankin suuntaan,
ja siksi kapteeni tarjosi meille rommiryypyn ja kahvin korvapuusteilla, jotka tytöt olivat hänen toivomuksestaan leiponeet.
Ulkona on noin + 20 astetta ja aika vähän tuulta. Meillä on 6 purjetta ylhäällä: iso(reivaamaton),
main stay sail, fisherman, fore, jib ja flying jib.
Luin hetken Paolo Coelhon kirjaa "Le Demon et Mademoiselle Myrt" ranskaksi ja ymmärsin siitä yllättävän paljon. Sitten luin Petri Tammisen kirjan "Enon opetukset". Tykkäsin siitä. Aloin myös lukea Juha Vuorisen "Siviilipalvelusmies Kristiania", mutta se vaikutti aika rasvaiselta, enkä jaksanut sitä kokonaan lukea, silmäilin silti sen kursoorisesti läpi ja täytyy tunnustaa, että sillä on vulgäärisuudestaan huolimatta tiettyjä ansioita.
Olen päättänyt tehdä muutoksia loppumatkaani. Jään Azoreilla pois Helenalta ja lennän Lissaboniin ja kuljen sieltä Portugalin, Espanjan ja Ranskan halki Cherbourgiin. Näin voin raportoida matkaani lähes päivittäin tänne blogiin. Luulen, että siitä tulee paljon mielenkiintoisempi kuin merimatka Cherbourgiin olisi ollut. Ja koko reissuni kannalta olisi ollut mielenkiintoisempaa aloittaa matkani junalla Venäjän Siperian rataa pitkin, mutta sitä on nyt liian myöhäistä katua.
Tällä legillä kaikki ovat muuten suomalaisia, paitsi Savosta tullut 6 miehen joukkue Kuopion Pursiserasta, sen Maljalahden Klubin ydin joukko: Joke, Joni, Möykky, Hemi, Kari ja Kyösti.
Edellisellä legillä oli mukana yksi meksikolainen Carlos, jolta muuten kysyin kerran mikä on ero espanjan sanoilla "pez" ja "pescado". Carlos kertoi, että pez tarkoittaa vapaata kalaa, kun taas pescado on pyydystetty kala. Muistin nimittäin erään Atahualpa Yupanqin laulun "El nino duerme sonriendo" yhden säkeen, joka kuuluu "el nino quiso ser pez", eli poika halusi olla kala.
Ravintoloiden ruokalistoilla taas käytetään sanaa "pescados", kun puhutaan kalaruuista.
20.3.
On kevätpäivän tasaus, vaikka Mara höpisi koko aamun kevätpäivän seisokista. Pertsa piti sen kunniaksi pienen kahvikonsertin messissä.
21.3.
Vettä on satanut koko päivän ja tuulla rujunnut. Teimme Hannun johdolla olutpataa, ja laiva oli niin kallellaan styyrpuurin puolelle, ettei pystyssä meinannut pysyä, ja aika monta mustelmaa varmaan tulikin. Ja kattilat keittiössä kolisi ja seilasi hellalla laidasta laitaan.
Yöllä ohitimme toisen purjelaivan, "Thor Heyerdahlin", joka kulki moottorilla ja vain 4,5 solmua. Yritimme saada siihen yhteyttä, mutta he eivät vastanneet kutsuihimme.
22.3.
Tänään meillä oli mukava vahtivuoro päivällä 12-4, huomenna meillä on se samaan aikaan yöllä ja sitä ktsutaan koiravahdiksi.
Nojailin takamaston barduunaan ja tähystin valaita, mutta näin vain pari delfiiniä. Enää vähän yli 400 mailia Hortaan jäljellä. Siirrettiin taas kelloa tunnilla eteenpäin, kun ylitimme aikavyöhykkeen.
Joku väitti, että olemme nyt paikassa, jossa Titanic upposi vuonna 1912, mutta kapteeni katsoi karttojaan ja sanoi, että olemme ainakin tuhat mailia etelämpänä.
23.3
Viimeinen kokonainen päivä merellä Helenalla. Laiva kulkee niin vinossa, että sekä kannella että sisällä kajuutassa on tosi vaikea kulkea. Sisällä on kuljettava seiniä pitkin, ja paikallaan ei pysy kuin Matti Nykäsen mäkihyppyasennossa.
24.3.
Viimeinen vartio, tuulta 20 m/s, puuskissa 25, nopeus noin 10 solmua, jibi, fore ja mainstaysail ylhäällä, iso alhaalla. Ilman lämpötila noin 17 astetta, mutta tuulen takia päällä kaikki mitä löytyy, eli lyhythihainen aluspaita, pitkähihainen aluspaita, flanellipaita, villapaita, pusero ja Henri Lloydin sadetakki sekä kainaloon ylettyvät sadehousut, pitkät kalsarit, kumisaappaat, hanskat ja sadetakin tuplahuput. Silti on vähän vilponen olo.
Merisairaus ei ole enää vaivannut sen jälkeen, kun pari päivää lähdön jälkeen aloin syödä St. Martinilta ostamiani Stugeron pillereitä. Scopoderm laastarit auttoivat aluksi vähän, mutta kun tuli isompi myräkkä, niin yrjöt tuli ja revin laastarin pois ja aloin syödä niitä pillereitä.
Saavuimme Azoreille, Faialin saarelle ja Hortan kaupungin satamaan iltapäivällä. Sen kordinaatit ovat 38 astetta 32 minuuttia pohjoista leveyttä, ja 28 astetta 38 minuuttia läntistä pituutta. Ja minulle tuli samalla täyteen 3796 purjemerimailia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti